Knibbel knabbel knuisje... - Reisverslag uit Monze, Zambia van Rosemarie Onvlee - WaarBenJij.nu Knibbel knabbel knuisje... - Reisverslag uit Monze, Zambia van Rosemarie Onvlee - WaarBenJij.nu

Knibbel knabbel knuisje...

Door: Rosemarie

Blijf op de hoogte en volg Rosemarie

18 Maart 2014 | Zambia, Monze

Gisteren hebben we de bus gepakt van Lusaka naar Monze. Gaaf om wat van de natuur van Afrika te zien. En van de wegen. Veeeeel gaten. Niet voor niets is er in Monze een revalidatiecentrum.

Toen we in ons huisje aankwamen (3 kamers, keuken, badkamer) kwamen we er al gauw achter dat we niet de enigen zouden zijn die in dit huis wonen. Er zit een heel gezellige kakkerlakkenfamilie die zich hier prima vermaakt. Dus… anti-kakkerlak-spray gebruikt, bijna onszelf ermee uitgeroeid. Vandaag zijn we daar nog eens mee bezig geweest. En we zijn nóg niet van ze af.
Klamboes opgehangen en wel, konden we gaan slapen. We moesten alleen de volgende dag nog zorgen dat het gasfornuis, de koelkast en het warme water zouden worden gefikst.

Jeeeej en nu is het dinsdag en konden we verder met onszelf installeren. Het gasfornuis had blijkbaar gewoon een knopje op de muur waarop stond on/of… vrouwen. De koelkast is vervangen. En het warme water is op mysterieuze wijze vanzelf gefikst. Nu de kakkerlakken nog. Mirte veegt ze met haar hockeyskills allemaal de deur uit. En oh ja. Vannacht hoorden we de houtworm aan het huis vreten. Dachten we. Vandaag zijn we erachter gekomen dat er een HUGE bijennest IN ons huis zit. IN het plafond van onze slaapkamer. Nu, overdag, horen we ze zoemen, wandelen, eten, kaarten, you name it. Het is oorverdovend en ook best een beetje verontrustend. De klamboes zijn dus niet alleen voor de muggen, mochten de bijen zich een weg door het dunne laagje tape(!!) vreten. Want ja, dat hadden ze blijkbaar al eens eerder gedaan.

We hebben nu een oude klamboe kapot geknipt en een soort gevangenis voor ze gebouwd door dat aan het plafond te plakken. Mochten ze het licht zien, dan hebben we iets langer de tijd om te vluchten.

Dusss… maar verder alleen maar leuke dingen. We hebben een watermeloen! En het revalidatiecentrum is best groot. Meerdere afdelingen. En dan hebben we het nieuwe grote kindercentrum nog niet eens gezien. Theresa was superblij met ons plan, dus we kunnen een goede bijdrage leveren aan de bevordering van de zorgkwaliteit dat het centrum levert.

Volgende keer meer!

• 18 Maart 2014 - 21:27

Marieke:

Hee mop!! Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen en dat het tot nu toe allemaal heel leuk is :) Het klinkt alsof jullie echt een hele gave tijd gaan hebben! Xx

• 18 Maart 2014 - 22:12

Mieke:

Blijven schrijven Roos, want dit is erg leuk om te lezen.
    Ik ga Kim ook volgen op waarbenjij.nu.
    Groeten uit Leiderdorp.

• 19 Maart 2014 - 08:43

Heleen:

Hoi, erg leuk om je verhaal te lezen!!! Succes met de bijen, maak ze maar niet boos....

• 19 Maart 2014 - 09:21

Marleen:

Hee meis, leuk om je verhaal te lezen, klinkt alsof jullie het erg naar je zin gaan hebben!!
    Niet stiekem in mijn klamboe knippen he! :-P xx

Rosemarie

Dag lieve lezers! Vanaf 13 maart 2014 ga ik samen met twee klasgenootjes onze minor International Health and Development gaan doen in Zambia! We logeren en onderzoeken in het revalidatiecentrum Holy Family Centre, in Monze. Ik zal proberen jullie een beetje up to date te houden over wat we allemaal meemaken. Groetjes!! Rosemarie

Actief sinds 26 Feb. 2014
Totaal aantal bezoekers 11936