Knoflook en verkeersongelukken - Reisverslag uit Mazabuka, Zambia van Rosemarie Onvlee - WaarBenJij.nu Knoflook en verkeersongelukken - Reisverslag uit Mazabuka, Zambia van Rosemarie Onvlee - WaarBenJij.nu

Knoflook en verkeersongelukken

Door: Rosemarie

Blijf op de hoogte en volg Rosemarie

22 Maart 2014 | Zambia, Mazabuka

Vandaag werden we door Theresa meegenomen om ‘wat dingen te doen.’ We waren blij met de afleiding, dus we stapten bij haar in de auto (nadat we op ons kop hadden gekregen dat we te blote benen hadden. Heel gek, als je hier je borst uit je shirt tovert kijkt niemand raar op, maar als je een korte broek draagt ben je onfatsoenlijk). Omdat we gisteren hadden bedacht dat we misschien best zelf af en toe de auto naar het dorp kunnen pakken was deze rit een goede gelegenheid om ons weer met beide benen op de grond te zetten. Er was een auto omgekiept en lag op z’n zijkant, terwijl een man een andere man eruit probeerde te halen. De wegen zijn zó slecht hebben we weer gemerkt, dat we op ons geniale plan zijn teruggekomen. Hier rijden kan echt niet helaas. We raken ook nog steeds in de war van de rotondes die hier linksom worden genomen. En vele andere verkeerssituaties die tegenovergesteld zijn aan wat we gewend zijn.
Na een uur of wat waren we hier geweest, daar geweest, hadden we die begroet en die opgepikt. En toen gingen we naar een supermarkt. Een Supermarkt waar ze bijna alles hadden! Knoflook!!! Ze hadden knoflook!!! Dus, heb direct maar twee knofloken ingeslagen. En een pan, een spatel, toetjesschaaltjes, Cocopops, sperziebonen, enz. En dus knoflook! Wow, dat hebben we alle drie gemist. We hebben ernaar gezocht in alle winkeltjes hier en ze wisten niet eens wat garlic was. Maar nu hebben we dus knoflook te over.
En als klap op de vuurpijl nam Theresa ons mee naar een kebabshop. Kipkebab met patat (en knoflooksaus!). Ik denk de beste snack tot nu toe.

Oh en nog een klein stukje over de kinderfysiotherapie. De sessie werd afgesloten met liedjes. En niet zomaar liedjes. Neeeeee. Van dat echte Afrikaanse meerstemmige samenzang. Kippenvel. We waren er een beetje ondersteboven van, zo mooi klonk dat.

De omgeving is trouwens ook prachtig. In de verte zien we af en toe wat heuvels, maar verder is het redelijk vlak. Veel bomen en gras. Het is nu nog erg groen omdat het net regenseizoen is geweest, maar wanneer we hier weggaan is alles bruin en uitgedroogd waarschijnlijk.

(PS: We gaan wat op maat gemaakte rokken en jurken regelen om ons toch luchtig te kunnen kleden zonder onfatsoenlijk te zijn).

(PPS: We hebben knoflook).

• 22 Maart 2014 - 22:15

Mieke:

Moest je niet EHBOen met die man in die auto? Ook nu komen beelden van Zaïre boven zoals je dit beschrijft, auto's langs de kant van de weg, Afrikaanse zang, heel herkenbaar. Afrika is en blijft Afrika. Wat hebben wij dan een ander leventje hé?

Rosemarie

Dag lieve lezers! Vanaf 13 maart 2014 ga ik samen met twee klasgenootjes onze minor International Health and Development gaan doen in Zambia! We logeren en onderzoeken in het revalidatiecentrum Holy Family Centre, in Monze. Ik zal proberen jullie een beetje up to date te houden over wat we allemaal meemaken. Groetjes!! Rosemarie

Actief sinds 26 Feb. 2014
Totaal aantal bezoekers 11953